Lion Farm, Jo'burg en Pilanesberg - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van tomdk - WaarBenJij.nu Lion Farm, Jo'burg en Pilanesberg - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van tomdk - WaarBenJij.nu

Lion Farm, Jo'burg en Pilanesberg

Door: Tom de Kroon

24 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Potchefstroom

Beste allemaal,

De eerste maand in Zuid-Afrika zit er voor mij bijna weer op. Wat vliegt de tijd, helaas. Het is nog steeds geweldig om hier te zijn, en heb absoluut geen spijt van mijn keuze.

Na mijn eerste verslag is er wat meer ondernomen, want al het geregel was eindelijk voorbij.
Het begon met het tweede weekend, we gingen naar een Lion Farm. De gasten waar we een braai hadden kenden iemand met zo'n farm. We gingen er dus naartoe. Bastian, Tim, Marijn (afkomstig van de Vrije Universiteit Amsterdam) en ik samen met de Zuid-Afrikanen Riaan, Adrian en Harry en Lollie (van wiens ouders de farm was). We gingen het landgoed op en we kwamen al snel langs een giraffe. Dit was een tamme giraffe en heette Bongie. We konden hem appels voeren en aaien, wat een mooie ervaring was. Toen we onze weg vervolgden richting de leeuwen bleef Bongie ons nog een flink stuk volgen, onze maat!!
De leeuwen waren ook zeer indrukwekkend om te zien. Op de farm waren iets van 120 leeuwen. Jammer was dat het dus niet echt om leeuwen in het wild ging en daarom vinden we dat we hem niet af mogen strepen op de lijst van de 'Big 5'.

De rest van de week was weer lessen volgen en af en toe een beetje chillen. Maandagavond waren we nog naar een rugby wedstrijd geweest van onze uni. Het begon met een flinke show met fanfares, motors en cheerleaders. Uiteindelijk hadden 'we' de wedstrijd gewonnen en was het leuk om te zien.

Het weekend gingen we naar Johannesburg. En om specifiek te zijn naar Sandton, wat eigenlijk een grote shoppingmall is. De mensen die mij echt goed kennen weten dat ik geen groot fan ben van shoppen, maar het was een gezellige dag. Het hoogtepunt voor mij was het Mandela Sqaure.

Wederom een week waarin veel gebeurde, maar wel veel standaard dingen waar ik jullie niet te veel mee ga vervelen omdat we afgelopen weekend naar Pilanesberg National Park gingen, een wildpark van 55.000 hectare, en dat is leuker om over te vertellen.

Met zijn vieren (Bastian, Tim, Marijn en ik) hadden we een auto gehuurd, tent gekocht en zijn we naar Pilanesberg gereden om daar op een van de campings te overnachten. Vroeg in de ochtend vertrokken we zodat we zaterdag al een hele dag in het park zouden hebben. We konden met onze gehuurde auto het park in op zoek naar dieren en natuurlijk vooral naar de Big 5.
- De Big 5 zijn de vijf dieren die als jagers beschouwd werden het moeilijkste te schieten. Het selecte groepje bestaat uit: de olifant, de leeuw, de luipaard, de neushoorn en de buffel -
Het was een prachtig park met mooie vergezichten, bergen, wateren en natuurlijk dieren. Na een lange eerste dag waren we al aardig tevreden over het aantal dieren dat we gezien hadden (we waren vooral blij met de wilde hond die erg zeldzaam blijkt te zijn) echter was de Big 5 moeilijk te spotten. Door een verrekijker zagen we in de verte een neushoorn lopen en we hadden met name de ruggen van olifanten gespot... Achja morgen beter, terug naar de camping lekker braaien en vervolgens slapen omdat we weer vroeg opgingen.
Het was ontzettend vroeg, maar dit werd beloond met een prachtige zonsopgang tussen de bergen van Pilanesberg. Heel de ochtend weer rondgereden over mooie zandweggetjes die eigenlijk te zwaar waren voor onze auto maar waardoor we wel veel mooie dieren zagen. 's Avonds hadden we een safari tour geboekt zodat een ranger ons alles goed kon laten zien. Nadeel van onze auto was bijvoorbeeld dat we niet erg hoog zaten en in deze jeep wel. We reden het park op en meteen stond er een olifant aan onze linkerkant. YES, eindelijk een paar goeie foto's maken. Verder hebben we een prachtige rit gehad en hebben we dieren die we graag van dichterbij wilden zien, ook van dichterbij gezien. Helaas bleven de neushoorns lang op afstand, totdat het al aardig donker was en ze ineens langs de weg stonden en ontzettend dicht bij onze auto. Mooi, twee dieren van de Big 5 konden we afstrepen. (De leeuw niet meegeteld, al dachten we er misschien een gezien te hebben ook nog in het park). Wederom vroeg gaan slapen zodat we maandagochtend weer op tijd naar college konden.

Het was een geweldige eerste maand en verheug me nu al op de rest.

Tom

• 24 Februari 2015 - 11:34

Doepie:

Nice Tom!

• 24 Februari 2015 - 19:19

Monique:

jeetje Tom, wat een ervaring! Leuk om zo op de hoogte te worden gehouden

• 30 April 2015 - 12:26

Papi Koen:

Yoo Tom, leuk om te lezen man! Altijd goed om te schrijven op een avontuur als dit! Have fun daar!